RSS

Uppdaterat: Test av SMS-guld

12 Aug

Som ni säkert känner till är guldpriset väldigt högt nu tillföljd av oroligheterna på världens börser, så varför inte passa på att slå mynt av det och sälja lite fysiskt guld? Jag provade!

När jag konfirmerade mig fick jag en halskedja i 18K guld. Det var en rätt rejäl kedja som vägde 23 gram. Tyvärr är den inte alls min stil, och de senaste 15 åren har jag haft den på mig kanske tre gånger. De senaste åren har den legat nedpackad i en kartong i garaget. Ett väldigt slöseri! För att vara helt på den säkra sidan att det var okej att jag sålde den frågade jag min mamma, som var den som köpte den, och hon tyckte att det var helt i sin ordning.

Jag gick in på nätet och började googla efter företag som köper guld, och det finns en hel del att välja mellan; SMS-guld, Guldbrev, Guld365 m.fl. De har alla samma koncept – man beställer ett speciellt kuvert och transportpåse av dem som guldet läggs i, tillsammans med ett ”kontrakt” där man även skriver ner sina kontouppgifter m.m. De gör en analys av guldet för att kontrollera äktheten och skickar sedan ett SMS där det står hur mycket de är villiga att betala. Motsätter man sig deras bud hör man av sig och de skickar då tillbaka det. SMS-guld bjuder på returfrakten, hur det är med de andra har jag inte kontrollerat. Självklart redogör de för guldpriserna på sina respektive hemsidor så man kan kika i förväg på hur mycket man kommer få.

Dagen efter att jag skickade iväg det rekommenderade brevet med min halskedja fick jag ett SMS där de erbjöd mig lite drygt 4600 kronor. Inte illa! Pengarna sattes in väldigt snabbt på mitt konto. Guldet är även transportförsäkrat.

Anledningen till att jag valde just SMS-guld var att min sambo använt dem tidigare och var också väldigt nöjd. Alla guldköpare på nätet hade samma inköpspriser, så priset var inte avgörande.

Har du några gamla trasiga smycken, udda örhängen eller vigselringar kvar efter en skilsmässa kan jag varmt rekommendera att sälja dem via SMS-guld.

Dock bör man vara uppmärksam på att ”fysiska” butiker ofta betalar bättre för guld än vad näthandlarna gör. Kolla med dem först om du bor i en större stad. Har man ingen möjlighet att åka till dem är dock näthandlarna ett lysande alternativt.

Självklart har jag inte fått någon som helst ersättning eller andra fördelar av SMS-guld för det här inlägget. Jag är bara väldigt nöjd.

TILLÄGG 2011-11-15: Det verkar som om allt fler får vänta på sina pengar från SMS-Guld. För min del gick det väldigt snabbt, men min flickvän fick vänta betydligt längre innan pengarna betalades ut, trots att hon fick sitt guld värderat dagen efter att hon skickade in det. Även signaturen Erik nedan i kommentarerna vittnar om att det har tagit väldigt lång tid för honom.

 
14 kommentarer

Skrivet av på 12 augusti, 2011 i Blandat

 

Etiketter: ,

14 svar till “Uppdaterat: Test av SMS-guld

  1. Niklas A

    22 augusti, 2011 at 11:14

    Kollade med ett par guldbutiker och pantbanken.se. De hade betydligt sämre pris om jag inte ville köpa något i deras butik. Själv valde jag Guldbrev då jag läste lite konstiga saker om det andra företaget på Flaschback.

     
    • M.P

      30 augusti, 2011 at 09:18

      Flashback är ju dock ett forum som inte är så seriöst.

       
  2. guldmannen

    7 september, 2011 at 01:45

    Kul att du tycker att vi har en bra tjänst. SMS Guld har ingen värderingsavgift eller konstiga retur avgifter. Priser vi presenterar är det du får dvs vi skiljer inte mellan kampanjpriser och ordinarie priser.

    Även om vi tycker att Flashback är ett intressant forum så är flera av inläggen där oseriösa och rent av felaktiga. Vi har kommenterat detta bla i Uppsala Nya tidning och Veckans affärer.

     
  3. Mike

    29 september, 2011 at 01:40

    Det var den sämsta affären du gjort, guld kommer bara att öka i värde …Varför tror du det ploppat upp massor av företag som annonserar hej vilt och vill köpa ditt guld? Det är inte för att vara snälla de köper upp så mycket guld de kan medans det fortfarande är billigt…

    Sök på Mike Maloney på youtube, han har koll på läget…

     
    • m

      24 oktober, 2011 at 10:29

      Hej Mike!

      Guld i sig är ganska värdelöst för mig, det är vad guldet ger som är intressant. Dvs pengar. Jag tyckte det var lika bra att passa på när guldpriset var så högt, eftersom det är lätt att bli för girig. Förr eller senare kommer guldet falla.

       
  4. erik

    15 november, 2011 at 07:20

    Jag har en helt annan åsikt om SMS-GULD. Dom är snabba att värdera. Men utbetalningarna är dom väldigt oseriösa med. Tog över 48 timmar för dom att markera pengarna som ”utbetalda”. Och nu har det gått över en vecka utan några pengar. Samt att dom kan inte svara på enkla frågor vare sig via mail eller telefon. Inte heller ”VD:n” Går att få tag i. Känner mig ganska lurad av dom.

     
    • m

      15 november, 2011 at 09:59

      Erik: Min flickvän fick också vänta ett bra tag på pengar från SMS-Guld. Det verkar som om de har gått ner sig lite vad gäller tiden man får vänta på pengarna. Jag gör ett tillägg längst ner i inlägget.

       
      • erik

        18 november, 2011 at 03:07

        Har pratat med dom ett flertal gånger under veckan, och det var först igår efter ca 1 1/2 timme i telefonkö fick jag något halvvagt svar om att det måste blivit något fel på bankfilen dom skickat. Fick besked att jag skulle få mina pengar senast på måndag. Om mot förmodan pengarna skulle dyka upp då har totalförloppet från värdering till utbetalning tagit 2 veckor. Så nog måste nåt ha gått snett i deras service.

         
    • Jocke

      23 november, 2011 at 09:10

      Exakt samma sak här, fast dock 6 bankdagar nu, och dom svarar inte på mina mail. Väldigt märkligt!

       
  5. Mike

    17 november, 2011 at 09:57

    SMS-GULD…. imorgon är det tre veckor sedan de fick mitt guld. Ännu inga pengar insatta, en kundtjänst med lååååång väntetid och knapphändiga uppgifter vid förfrågan. Enligt deras egna uppgifter tar det en vecka från deras insättning tills pengarna når mitt konto!!!

     
  6. Mia

    17 november, 2011 at 02:16

    Lämnar också en kommentar ang smsguld.
    En till här som väntar på pengar och snart två veckor har gått ! Tydligen hade något blivit ”fel” vid utbetalning och en ny har gjorts … men för flera dagar sen och pengarna är fortfarande ej inne på kontot. Tråkigt och kommer inte använda mig att detta företag igen !
    Tycker även att dom är väldigt ”luddiga” med sina svar när man ringer och långa köer innan man väl kommer fram ( många missnöjda kunder ? )

     
  7. Catarina Fransson

    19 december, 2011 at 10:15

    Jag fick med en värdering på mitt guld den 6:e, uppgift om att pengarna var utbetalda den 8:e och nu i dag den 18:e har jag fortfarande inga pengar på mitt konto. Sitter just nu i telefonkö, 15 nr innan mig och det går inte snabbt. Får se vad dom svarar när jag väl kommer fram, men nöjd är jag inte just nu i alla fall!! Skulle ju handla julklappar för pengarna!

     
  8. Stefan

    2 april, 2012 at 09:33

    Sånt skitföretag. Folk har mängder med problem att få sina pengar. Min gamle far och jag var och sålde guld till dom när dom var här i staden där vi bor. Jag var med som vittne. Två gånger har dom lovat pengarna ska vara på farsans konto den och den dagen. Ingen av dessa dagar kom det några pengar. Nu har jag hotat med polis och att försätta dom i konkurs. Stötta inte skojare !!!! (kolla in sajten svartlistat – tror jag den hette, och sök på deras namn)

     
  9. Tobbe

    5 juni, 2012 at 01:20

    Samma problem som övriga. Fick först något luddigt om att jag var med på någon fellista, sedan ett mail om att dom skulle utbetala 15 maj, det var 4 veckor efter värderingen. Ringde 2 veckor senare då jag ff inte fått några pengar. Då skulle det utbetalas omgående, nu har 2 veckor till gått. Mailade imorse och fick nu svar att dom skulle utbetalas i eftermiddag. Verkar skumt.. Likviditetsproblem???

     

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

