RSS

Spännande dagar med H&M och Etrion

28 Mar

I morgon presenterar H&M sn delårsrapport som man som vanligt har mycket höga förväntningar på. Det ska bli intressant att se om de infrias, eller om marknaden som vanligt är kortsiktig och aktien backar lite. Det kommer inte förändra något för min del, jag planerar att äga H&M många år till.

Något som kommer bli ännu mer spännande är Etrions bokslut på fredag. Jag tror att Etrion kommer att presentera ett nollresultat (eller till och med ett litet positivt resultat) för första gången någonsin. Jag hoppas även att man kommer presentera nya etableringar, det var ett tag sedan nu.

Jag tror i alla fall att aktien kommer få en rejäl skjuts uppåt av resultatet, eventuella nya etableringar blir bara en bonus. Aktien steg i dag 8,5 %, vilket inte är fy skam. Dock är det Etrionaktiens normala förvarande. Den stiger innan rapporten, på rapportdagen och några dagar efteråt. Rejält. Sedan börjar den sjunka igen. Jag tror och hoppas att ett nollresultat eller en blygsam vinst kommer få större drakar att få upp ögonen för aktien, vilket i så fall kommer stabilisera kursrörelserna. Grön energi ligger helt rätt i tiden, och dessutom är det en aktie som inte direkt sticker i ögonen på någon (bortsett möjligtvis från att företaget kontrolleras av Lundin-gruppen). Det gör att den även kan passa in i ”etiska” fonder.

Vad tycker du om Etrion?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 mars, 2012 i Innehav

 

Etiketter: ,

2 svar till “Spännande dagar med H&M och Etrion

  1. clabharpan

    31 mars, 2012 at 06:29

    Som du själv antyder är detta ett förhoppningsbolag. Ingen utdelning, ingen historisk vinst, ingen förtroendeingivande ledning/ägare och usel historik.

    Jag skulle inte ta i bolaget med tång, trots en på papperet bra affärsidé.

    /Daniel

     
  2. Jonas Andersson

    2 april, 2012 at 04:43

    Jag tror på en framtid för Etrion, främst pga de säkra intäkterna som är kända för lång tid framöver. Jag har köpt under den senaste månaden för 3,72, 3,60 och nu senast idag för 3,40. Jag är själv långsiktig men tror även det kan vara en bra affär för den som är lagd åt det kortsiktiga hållet. Dessutom har Etrions VD precis köpt en massa Etrion-aktier, vilket alltid är ett gott tecken förstås.

    Att solenergin har en framtid på lång sikt behöver jag knappast nämna. Men Etrion är ändå betydligt säkrare än att köpa aktier i ett solcellsproducerande bolag. Att Etrion inte gör vinst ännu är inte för att de ”går dåligt”. Tvärtom, de har fått mer produktion än de räknat med (pga bra väder skulle jag tro). De har ökat omsättningen med 347% i år pga stor (lånefinansierad) utbyggnad och under 2012 kommer det att synas i intäkterna. Kanske blir det vinst under 2012, kanske inte. Men det viktiga är potentialen på sikt. Detta är min uppfattning, men som alltid är tipset att bilda dig en egen uppfattning.

     

Kommentera

 
